Forside | Om Kragerø | Reisen | Gjestebok | Album | Kontakt | Klikk på kartet for å lese reisebrev |
Lagos - Casablanca - La GomeraI Lagos treffer vi hyggelige Carlos, som er vedlikeholdssjef i havnen vi ligger. Forøvrig en kjempemarina med hundrevis av båter. Carlos har vært i Norge i seks uker, reist rundt, og møtt hyggelige mennesker. Hans store lidenskap er trebåter og tradisjonelle fartøyer. Han brenner for at Portugal skal ta vare på sine gamle skuter, men er skuffet over innsatsen. Jeg tenker at slik var det og til dels er det i Norge, selv om kystkulturen har fått en bredere plass. Carlos er opptatt av historie og han hadde en kopi av Snorre og viste oss at der sto det mange portugisiske bynavn. Våre vikingeforfedre hadde vært der før oss.
Siden kjørte Carlos oss til en bitteliten landsby, hvor en tidligere portugisisk tennischampion drev restaurant med kun fire bord, Her fikk vi servert de kostligste retter. Fisk og kjøtt. Han hadde kun to retter på menyen, men til gjengjeld var det lagt inn mye kjærlighet og omtanke i maten. Jeg sjekket værmelding og vi handlet inn.Mandag seilte vi ut fra Lagos med fulle seil på en lett bris som vakkert og fint økte i styrke. Fiskesnøret kom i vannet. Akkurat 10 nautiske mil av land satt det en tunfisk på. Vi var henrykt og Hallvar kastet seg straks over den. Kort tid etter var den forvandlet til dagens delikatesse. Natten kom med stjerner i milliontalls. Månen besøkte oss. Natten ble lys og flott og vinden sto. Vi nådde Mohamedia etter knappe to døgn.
Vi lå ikke i en yachthavn, men i den komersielle havnen. Yachthavnen
var ennå i ferd med å bygges ut. Og i følge pilotboken
skulle den ha vært ferdig,men.... Vi fikk beskjed av havnesjefen om at vi skulle ta to små grønne taxier inn til Mohamedia til taxistasjonen med de blå taxiene som gikk til Casablanca. De grønne tok bare tre passasjerer. Mens de blå tok syv. Audun og Alex pluss en engelskmann tok den første drosjen vi så i god tro om at vi bare kunne komme etter og at det var en taxistasjon for casablancataxis. Ha, ha der tok vi feil og Mohamedia var ingen liten by heller. Vi var fire og måtte derfor ha to små grønne taxier. Vi hadde lest at det kostet en euro og det hadde vi jo, men ingen dhiram. Taxiene kjørte som svin og de kappkjørte seg imellom. Med hjerte i halsen kom vi til en stor markedsplass og gikk ut og rakte våre euroer til sjåføren, men de nektet høylydt. Ikke kunne de engelsk. Vi kunne ikke arabisk. Med ett var det som om hele markedsplassen vendte sin oppmerksomhet mot oss. En kar utnevnte seg straks til tolk og bilene begynte og tute fordi taxiene helt klart sto i veien. Da fikk jeg se en kar som resolutt skar over veien fra de blå taxiene og kom bort til oss, bladde opp tyve dhiram og betalte de to sjåførene og borte ble de. Vi ble litt paffe, alt roet seg og Ibrahim som han het, dro oss bort til sin taxi og sa, hvor skal dere? Jo til Casablanca, men vi manglet Audun og Alex. Så nå måtte vi få tak i dem.
Vi hastet til Moskèen og der var det naturligvis stengt, men en
av vaktene øynet en mulighet til å tjene noen slanter og to "prester" med
fèz ble hentet og vi ble geleidet inn under moskèen til renselsesrommene.
Her var det marmorfontener,sauna og et gigantisk basseng for at alle kunne
.. Der traff vi Åke fra sverige som var sjef, og det ble riktig hyggelig. Vi ba Ibrahim plukke oss opp når han var ferdig med å spise og kjøre oss til et supermercado og så tilbake til båten. Han fikk betalt for turen til, og lovte å hente oss ved åttetiden. Vi spiste middag med Åke. Han fortalte om sine merritter og hvordan han hadde endt opp i Casablanca. Han kjente den norske velferden og Hjallis. Hadde jobbet i det svenske sjømannssforbundet. Nå var det slutt på norske båter. Det kom noen dansker og svensker engang i blandt. Det var amerikanerne som drev sjømannsklubben. Av hvilken grund? Klubben var en ideel stiftelse. Det fikk vi ikke noe entydig svar på. Ibrahim kom på slaget åtte og kjørte oss til det største
supermarked vi hadde sett på hele turen. Det var et vareutvalg som
overgikk alt vi tidligere hadde sett. Vel, vel hvem handlet her i et fattig
land som Marokko? Det var fullt av mennesker. Vi fyllte handlevognen til
randen og betalte et par hundre kroner.
Det var lite vind så motorene måtte surre noen timer. Men
etter hvert kom vinden og seilene tok over for "Anton" og "Otto".
Takk til dere.Vinden økte på og farten likeså.Fiskesnørene
kom i vannet og det varte ikke lenge før den første tunfisken
var dratt ombord. Litt senere en til. Og enda en. Hallvar forvandlet straks
disse til grillede delikatesser. Dagen etter fikk vi gullmakrell og den
ble stekt i olje og appelsinjuce. Vi formelig gasset oss i havets Etter et greit besøk på havnekontoret kastet vi loss for å dra
litt lengere syd til Puerto Calero. Den havnen lå 10 nautike mil
lengere syd og var en strålende havn med mye dyr tonnasje liggende.
Grunnen til at vi dro dit var for og bunkre diesel og handle. Diesel hadde
de ikke i Arecife, ikke til oss. Vi handlet og fyllte vann og Hansen ble
utolmodig og truet med å gå i land hvis vi ikke seilte straks.
dermed ble trossene kastet og med to rev i storseilet og fokk, stevent
vi ut fra Puerto Calero. Vinden hadde ikke løyet nevneverdig, men
det skulle den i løpet av natten. vi fikk et sant helvete utenfor
nordspissen av Grand Canari med voldsomme sjøer fra alle kanter
og ingen vind i seilene. En seilers mareritt! Etter en stund sa Hallvar
start motorene. Dæven døtte Hallvar det var du som sa det.Det
var nok det eneste riktige. Men det var så deilig at det var han
som sa det. Etter noen timer var vi ute av situasjonen og motorene kunne
få hvile. Seilene tok over og roen senket seg igjen. Vinden økte
på og bølgene fikk etterhevert en deilig rytme. Vi økte
farten og logget etterhvert herlige syv knop. Helt til vi nådde sydspissen
av Tennerife, vi stevnet inn til Los Cristianos. La Gomera var siste etappe.
Den ventet vi med til dagen etter. Det var ingen mottakelse om natten,
hvis vi hadde fortsatt. Hallvar måtte hjem til møter, så Helge
vår kontakt på Gomera skaffet han flybillett til morgenen etter. Vi seilte helt inn i havnen og vår kanon var ladet. I det vi passerte moloen fyrte vi av. Helge fikk alt på video. Han tok imot oss sammen med Iljana, tidligere Miss Tennerife, Josselito sjefen i marinaen. Vi sprettet champagnen. Det var herlig, vi hadde nådd vårt mål. Vi kom inn en dag før det hadde gått nøyaktig tre måneder siden vi forlot Isegran i Fredrikstad. Fantastisk. Gutta er blitt menn. De er stolte og glade. Nå begynner en ny tid.Vi gleder oss til å ta fatt på oppgavene i land. Og oppfylle nye mål. Vi er blitt spurt om vi kan seile en tur med alle Petters ansatte. Klart
vi kan! Vi drar ned til Santiago og plukker opp over tredve mennesker.
Og vi seiler ut og hyggger oss med bading, mat og drikke. Det blir en fin
seilas, for vinden kommer akkurat klokken ett. Og Kragerø skyter
fart. Vi gjør en skarp kryss og etter en stund setter vi nesen tilbake
og inntar måltidet i medvind. Perfekt spør du meg. Gutta gjør
en flott jobb og alle er imponert over det flotte mannskapet ombord. Vi
smiler til hverandre og er helt enig! Senere på kvelden er vi innvitert
til en kulturaften på La Rosetta. Nå er det nye utfordringer som venter oss. Det er slik at vi regner
oss som pionerer og får være med på noe som er stort
og vakkert. Vi lever oss langsomt inn i det som er her og føler
oss ydmykt frem hvor vi kan sette inn våre krefter. Vi vil bidra
med det beste i oss. Og være medskapende til noe som mange kan få glede
av. Øya er en oase. Kan vi være med til å skape en kulturell
oase på denne vakre øen og være behjelpelig til at den
får lov og bevare sin egenart,samt tilføre noe, har vi virkelig
nådd vårt mål. Det gjenstår og se. Det er så mange
krefter i aksjon som vil noe. Ikke alt er fremskrittsvennlig! Det letteste
i verden er å skape en turismaskin! Over my body! Helvete heller!
Hvorfor er det slik at pengene sitter så løst når det
gjelder utnytting og så hardt når det gjelder varige verdier
for fremtiden?!! Men jeg kjenner en som vil det annerledes, la oss bidra
til at han lykkes i sin visjon og sin omtanke for kvalitet og varige verdier. God jul og godt nyttår!
|
![]() |